رفتن به بالا
  • شنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
  • کد خبر : ۲۴۰۹
  • مشاهده :  332 بازدید
  • چاپ خبر : انتخابات شورا، تکنولوژی و طلوع اندیشه
دکتر حسین زاده
انتخابات شورا

انتخابات شورا، تکنولوژی و طلوع اندیشه

انتخابات شورا، تکنولوژی و طلوع اندیشه   در دنیای امروز استفاده از تکنولوژی در تبادل اطلاعات اجتناب ناپذیر می باشد. در این میان اگر این تکنولوژی از طریق کالای پرمصرف ما یعنی موبایل و در قالب نرم افزارهایی مانند تلگرام، واتس آپ، وایبر، لاین و …. در دسترس باشد، اتوماتیک وار عاملی برای تبادل اطلاعات […]

انتخابات شورا، تکنولوژی و طلوع اندیشه

 

در دنیای امروز استفاده از تکنولوژی در تبادل اطلاعات اجتناب ناپذیر می باشد. در این میان اگر این تکنولوژی از طریق کالای پرمصرف ما یعنی موبایل و در قالب نرم افزارهایی مانند تلگرام، واتس آپ، وایبر، لاین و …. در دسترس باشد، اتوماتیک وار عاملی برای تبادل اطلاعات بروز و آنلاین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و…در بین افراد جامعه می شود. جدا از مسائل و نکات مثبت و منفی این تکنولوژی، خاصیت اطلاع رسانی سریع، آسان و در دسترس بودن آن می تواند با درصد بالایی از جمعیت هدف جامعه در ارتباط باشد. البته که یک انسان انتخابگر باید از بین انبوه اطلاعات رسیده آن مفاهیمی که با قدرت تحلیل عقل و اندیشه خود حلاجی می کند را بپذیرد و خود را در مقابل عامل مخرب اطلاعات یعنی شایعه ایزوله نماید.

در دهه اخیر جهان شاهد حضور فعال و پرفروغ رسانه ای نو و فراگیر بود. این رسانه نو مجموعه سایت هایی بودند که به مدد شبکه گسترده اینترنت شروع به فعالیت نموده و به سرعت جایگاه خود را در میان رسانه هائی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات و … پیدا کرده و روز به روز سهم بیشتری را در این میان به خود اختصاص می دهند.رسانه های اینترنتی نسبت به سایر رسانه ها دارای مزایای گوناگونی هست ولی مهمترین این مزایا دو طرفه بودن آن می باشد. در رسانه هایی همچون تلویزیون و روزنامه اطلاعات بصورت یکطرفه به مخاطب عرضه می شود و هیچ گونه بازخوردی از آمار مخاطبین و یا نظرات ایشان وجود ندارد، حال آنکه در اینترنت بعنوان فضای مجازی، ارتباط دوطرفه بوده و به صورت هوشمند برقرار می گردد که در جای خود بسیار حائز اهمیت می باشد و در فضای واقعی جامعه اثرات عملی پررنگی در پی دارد.

بدون شک می دانیم که از میان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر پیش رو، اولی از دیدگاه کلان جامعه در کشور و دومی از دیدگاه خرد جامعه در استانها، شهرستانهای بزرگ و کوچک و حتی در بین طایفه ها دارای ارزشها و ویژگیهای منحصر به فرد می باشندکه هر کدام در جای خود قابل تحلیل وبررسی اند. در این نوشتار انتخابات شورای شهر را مورد بررسی قرار می دهیم. همانطور که اشاره شد حضور و تاثیر مسلم تکنولوژی در عرصه انتخابات را نمی شود نادیده گرفت. حتی می توان پیش بینی نمود که تبلیغات سخت افزاری که در قالب عکس و بنر تبلیغاتی بود جایش را به تبلیغات گسترده نرم افزاری بر پایه اینترنت یعنی تلگرام، واتس آپ، وایبر و …. خواهد داد. در اینصورت مسلما بازار اخبار راست و دروغ، شایعه، تعریف و تضعیف افراد و افکار، تشویق و تنبیه مجازی،ارائه نمایشهایی ساختگی در قالب مستندات حزبی و …. داغ بوده و همانگونه که می تواند در معرفی و پرداختن به افراد اصلح گام مفیدی باشد، در طرف دیگر می تواند در «تصویر سازی» از یک فرد ضعیف نیز موثر باشد.
درادامه به مهمترین شاخص های رفتاری کاندیدهای شورای شهر می پردازیم. اولین و مهمترین ویژگی یک عضو شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی باشد که متاسفانه کمتر کسی توانایی انجام این مهم را دارد و اساساً سیستم آموزشی ایران بسیار در ایجاد این حس(عدم نیاز موفقیت به انجام کار گروهی)، مقصر است. انجام کار گروهی نیازمند مهارتهایی است که باید بصورت اصولی و سیستماتیک از خردسالی آموزش گرفت و تمرینهای مناسبی را هم جهت تسلط بر آن انجام داد. متاسفانه اکثر ایرانیان بصورت انفرادی تواناییهای خوبی دارند اما در جمع و انجام کار گروهی نمیتوانند بازده مناسبی داشته باشند و برآیند تواناییهای چند نفر، از مجموع تواناییهای تک تک آنها به مراتب کمتر است. پس اولین نیاز یک عضو شورا تسلط انجام کار تیمی است و میدانیم افرادی هرچند بسیار توانمند که در درونشان نخوت و غرور(حس خود بزرگ بینی) باشد تن به کار تیمی نمیدهند و جایشان در شورا نیست.
دومین خصوصیت مهم یک عضو شورا صداقت و سرمایه اجتماعی است.
سومین و یکی از برترین خصوصیت یک عضو شورا مشورت پذیری و اعتقاد به خرد جمعی اوست. همانگونه که در وظایف اعضای شورا آمده است شورای شهر تصمیمات مختلفی را باید بگیرد که نیازمند تخصصهای مختلفی است که میتواند خارج از تخصص اعضای شورا باشد و لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند حتی اگر در شورا چند نفر با تخصص مورد نیاز وجود داشته باشد مطمئناً افرادی خارج از شورا خواهند بود که اطلاعات بهتری داشته باشند و مشورت با آنها ضروریست. حال آنکه آنهایی که زیاد روی حضور متخصصین در شوراها پافشاری میکنند دو مطلب را در نظر نمی گیرند:

 

شورای شهر نمیتواند تمام تخصصهای مورد نیاز وظائف و اختیاراتش را در خود جای دهد.
برای مثال “طبق بند دوم وظایف شوراها اطلاعات خوبی از امور اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی در شورا باید وجود داشته باشد”.” طبق بند چهارم و پنجم وظایف شوراها علاوه بر تخصصهای بالا تخصص عمرانی نیز باید وجود داشته باشد”. ” طبق بند ششم وظایف شوراها تخصص ورزشی نیز مورد نیاز است”. ” طبق بند هشتم، دهم ، دوازدهم و سی و سی ویک وظایف شوراها تخصصهای مالی و حسابداری نیز ضرورت دارد”. “طبق بند یازدهم وظایف شوراها تخصص شهرسازی مورد نیاز است”. “طبق بند نوزدهم وظایف شوراها تخصص هنری و ایمنی و آتش نشانی نیز از ضروریات میباشد”. “طبق بند بیستم وظایف شوراها تخصص معماری مورد نیاز است”. “طبق بند بیست و دوم وظایف شوراها تخصصهای تاسیسات برق و مکانیک مورد نیاز است”. “طبق بند بیست و سوم وظایف شوراها تخصصهای مختلفی از مهندسی کشاورزی چون آبیاری و فضای سبز مورد نیاز است”. “طبق بند بیست و نهم وظایف شوراها تخصص بازرگانی نیز مورد نیاز است البته بر همین اساس در شورا باید اطلاعات خوبی هم از اصناف مختلف وجود داشته باشد. دانش مدیریتی که در مهندسان صنایع و مدیریت دولتی یا بازرگانی وجود دارد نیز لازم است.

 

به ضرورت مشورت گرفتن اعتقادی ندارند وگرنه این قدر روی تخصص تمرکز نمی کردند. البته معنی این حرف عدم حضور متخصصین در شورای شهر نیست. اگر تخصصی در شورا وجود داشت مفید است اما از آن مفیدتر وجود اندیشه ای است که تصمیمی نمیتوان گرفت مگر با اخذ مشورت از متخصصین که خوشبختانه در استان انجمنها و تشکلات تخصصی فراوانی وجود دارند. انجمنهای تخصصی و صنفی مختلفی چون مهندسان معمار، شهرسازی، مهندسی برق، نظامات مهندسی معدن، کشاورزی و ساختمان، نظام صنفی رایانه، نظام پزشکی، سینمای جوان، خانه هنرمندان، مهندسان کیفیت، حسابداران، وکلا و … که باید به ضرورت تصمیمات مختلف توسط اعضای شورا مورد مشورت قرار گیرند.

حتی در برخی موارد سازمان یافتگی خاصی در مجمع شوراهای شهر پس از کسب آراء دیده نمی شود. به عنوان مثال حداقل با یک الگو برداری از شورای شهر تهران می توان چند کمیسیون جهت بررسی، تصمیم گیری و انجام کارشناسانه کارها در نظر گرفت. در شورای شهرتهران شش کمیسیون به شرح زیر وجوددارد که حداقل می توان بعنوان یک نمونه بارز به آن توجه کرد:

۱- برنامهوبودجه
۲-سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری
۳-معماری و شهرسازی
۴-فرهنگی و اجتماعی
۵-نظارت و حقوقی
۶-عمران و حمل‌ونقل

متاسفانه باید اقرار کنیم که نهاد شوراها باوضعیت فعلی خسارات زیادی درسراسرکشور واردکرده است وضرورت داردکه بازنگری کاملی درمفاد آن که حاصل نوعی شتاب زدگی و جو ملتهب بعد ازانقلاب بوده است، صورت گیرد. ارائه فیلترهایی جهت غربال اولیه کاندیداها از نظر حسن شهرت، انگیزه خدمت، اخلاق و رفتار اجتماعی، مدرک تحصیلی با در نظر گرفتن ضریب کیفیت برای دانشگاهی که فارغ التحصیل شدند و … می تواند از کمیت کاسته و به کیفیت انتخابات مردم بیفزاید و حتی در محیطهای کوچک شهری و محلی می تواند از تصمیمات متعصبانه و طایفه ای که بعضاً بیشتر تحت جو گرفتگی شعاعی رخ می دهد، بکاهد. و در آخر یک تذکر مهم اینکه جهت جلوگیری از بروز برخی مشکلات باید تفهیم شویم که کرسی شوراهای شهر یک کرسی اجراییست نه سیاسی.

بهمن حسین زاده

دکتری فیزیک و مدرس دانشگاه

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه