رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
  • کد خبر : ۲۳۹۷
  • مشاهده :  454 بازدید
  • چاپ خبر : سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش
%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش سید علی اکبر حسینی رئیس آموزش و پرورش چمستان   بی شک آموزش و پرورش هر کشوری آینه‌ ی تمام نمای تمدن و فرهنگ آن جامعه را در حافظه خود دارا می باشد تا به دست معلمان و دانش آموزان مان به منصه ظهور برسد. بر همین مبناست […]

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

سید علی اکبر حسینی

رئیس آموزش و پرورش چمستان

%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c

 

بی شک آموزش و پرورش هر کشوری آینه‌ ی تمام نمای تمدن و فرهنگ آن جامعه را در حافظه خود دارا می باشد تا به دست معلمان و دانش آموزان مان به منصه ظهور برسد. بر همین مبناست که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که در موارد و موضوعات فرهنگی مثل استکبار تیزی ۱۳ آبان چیزی در کتاب ها نیست یعنی کتاب های مدارس ما ضمن تامین خوارک علمی دانش آموزان باید تامین خوراک فرهنگی هم داشته باشند. بنابراین در محتوای آموزشی کتاب های مدارس ضرورت دارد به ارزش های جامعه و میراث فرهنگی و دینی توجه داشته باشیم و پیوند فکری و حسی مشترک مان را در فرزندان این سرزمین متبلور کنیم که البته این باروری علمی، فرهنگی برای زمان خاص و سنین خاص تعریف و تاثیرگذار می شوند. در سیستم نظام مند آموزش و پرورش مان جایگاه آداب اجتماعی( فضای مجازی در پیرامون مدیریت آن نه ممانعت از آن، تفهیم مسائل دینی و استحکام بخشیدن به انگیزه های رفتاری درست، …) و پژوهش، باید بسیار تقویت شود چه بسا توجه نداشتن به چنین رویکردی، آثار مخربی هم درجایگاه منزلت دینی و هم فکری ـ فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

آموزش و پرورش باید در هر برهه زمانی بتواند نقطه مطلوب را برای رسیدن تداعی کند. بنابراین غنی سازی افکار و احساسات فرزندانمان ذایقه ای و لحظه ای نباید باشد تا به پیرو آن هر مطلبی با هیچ ممانعتی اجازه ورود به دنیای مقدس و پاک ذهن ها وافکار فرزندانمان را داشته باشد گرچه فرایند یادگیری را پیش نمی آورد اما شرایط لحظه ای را می سازند که بر تصمیمات شخص بسیار می تواند نامطلوب باشد.

بسیار تلاش و باز بینی نیاز است که آموزش و پرورش کشور خودمان را داشته باشیم به قول رهبر معظم انقلاب که در دیدار با معلمین تاکید داشتند یکی از ضرورت های تحول بنیادین این است که آموزش و پرورش ما وارداتی و کهنه است و نیازِ انقلابِ مردم ما را که مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی است را پاسخ نداده است. چراکه تمدن مان، دنیای وجودی خودش را که بر اساس دیانت اسلامی و ملیت ایرانی است را می طلبد که بر خواسته از فلسفه فرهنگ ماست. آموزش وپرورش بر اساس تحول بنیادی، فلسفی است یعنی ماندگاری، توان و قوامش نیازمند به توانمندی و قداست علمی نویسندگان منتخب، ترتیب ارائه مطالب، صیانت وصداقت در انتخاب متون، رعایت ومدیریت زمان در ارائه برنامه است که بر همین اساس مفصل ترین راهکارهای سند تحول بنیادین چنین است:

۱ـ پرورش درست دانش آموزان ۲ـ عمق بخشیدن به تربیت اسلامی ۳ـ ترویج فرهنگ حیا و عفاف ۴ـ تقویت بخشیدن بنیان خانواده ۵ـ تأمین و گسترش عدالت آموزشی ۶ـ تنوع دادن به محیط های یادگیری ۷ـ افزایش نقش مدرسه ۸ـ افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت در تعالی کشور ۹ـ جلب مشارکت ارکان موثر در تربیت ۱۰ـ ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان ۱۱ـ بازمهندسی اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم ۱۲ـ تأمین رفاه فرهنگیان ۱۳ـ افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش ۱۴ـمتناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیهای دانش آموزان ۱۵- اصلاح محتوا و ارتقای جایگاه علوم انسانی ۱۶ـ تنوع بخشی در ارائه خدمات آموزشی ۱۷ـ استفاده از فناوری های نوین ۱۸ـ نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی ۱۹ـ استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت ۲۰ـ تأمین و تنوع بخشی منابع مالی و مدیریت مصرف ۲۱ـ بازنگری ساختارهاو روشها ۲۲ـ ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی و مدیریت آموزشی ۲۳ـ توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری …

به جرات می ‌توان گفت که آموزش وپرورش با رستاخیز ترین لحظات زندگی یک انسان سروکار دارد پس یک برنامه ایده آل را می طلبد که سند تحول بنیادی از چنین مشخصه ای برخوردارست تا پله پله ی مراحل مهارت و دانش افزایی برای دانش آموزان مان را پیش ببرد.

به امید آنکه فقط سند را در تئوری نبینیم بلکه مجری شاکله میدانی و پژوهشی آن سند هم باشیم.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه